A hagyomány szerint egy buddhának három teste van. Ez a három a következő:
Nirmánakája, a forma test
Szambóghakája, a megjelenés test vagy gyönyörtest
Dharmakája, a végső valóság test
Ezt a három testet nevezik trikájának, melynek jelentése egyszerűen csak három (tri) test (kája).
Amitábha és Amitájusz egy személy, a különbség a megnyilvánulásban van, ugyanis Amitábha a nirmánakája, Amitájusz a szambóghakája megnyilvánulás.
-Amitábha és Amitájusz réz szobrok itt és itt.-
A formatest az a hétköznapi, fizikai test, amit mi is tapasztalunk. Ezért van az, hogy Amitábha teste a Buddháéhoz hasonló, mert a történelmi Buddha földi megjelenése volt az, amit nirmánakájának nevezünk.
A szambókakája nem mindenki által érzékelhető test. A bódhiszattvákat szokták így ábrázolni, ahogy Amitájuszt is látjuk. Ezeket az ábrázolásokat a középkori indiai nemesség megjelenéséhez igazították, ezért van rajta korona, különböző selymek és ékszerek, hosszú haj stb. Amitábha és Amitájusz testtartása és vörös színe azonban azonos.
Dharmakája, vagyis végső valóság test viszont semmilyen formával nem rendelkezik, ez a tökéletes Buddha végső megnyilvánulása, egyenlő a végtelennel. Azonban, hogy különböző szinteken kapcsolódni tudjunk, rendelkezésünkre áll a két másik megnyilvánulás.
Ezért találkozhatunk élő Buddhával, ha úgy hozza szerencsénk, vagy ezért meditálhatunk a Szambógakája formákon. Azonban több féle felosztás létezhet, így például Guru Rinpocse esetében, ő maga a nirmánakája, mint egy földön élő lény, Csenrézi pedig, a híres bódhiszattva a szamboghakája megnyilvánulás. A végső valóságát, a Dharmakáját pedig Amitábha képviseli.
Ne zavarjon meg minket, hogy máshol más szerepköre van egy istenségnek vagy buddhának, az indiai kultúrában ez megszokott. A lényeg itt, hogy Amitábha és Amitájusz, bár máshogy jelennek meg, elválaszthatatlanok.
Míg amitábha a végtelen fény buddhája és a szukhavati (tib.: devacsen) nevű tisztaföld uraként örvend nagy népszerűségnek, addig Amitájusz a hosszú élet gyakorlatokkal függ össze. Nem véletlen, hogy kezében a hosszú élet vázáját tartja, míg Amitábha a történelmi Buddháéhoz hasonló kolduló csészét, ami Buddha életformájára ad magyarázatot.