fbpx

Mandala.hu – Nagykereskedelem és webáruház

-40% -30% -20% kedvezmények a kijelölt női ruhákra!
25.000 Ft feletti vásárlás esetén ingyenes házhoz-szállítás!

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Blog
Egyéb
slider
Tudástár
tudastar_home
Cart 0 Ft

A tibeti buddhista ikonográfia két leggyakoribb szimbóluma, a szertartásokon használt dordzse jogar(szanszkrit: vadzsra) és a dilbu vagy drilbu (szanszkrit: ghanta). A jogar legkorábbi megjelenése a Védákig vezethető vissza. Indra, az istenek királyának fegyvereként jelenik meg, mellyel mennydörgést tud létrehozni. A szó jelentése lehet mennydörgés, de gyakrabban fordítják gyémántnak, amire a tibeti neve is utal, ugyanis a dordzse a kövek királyát jelenti, ami nem más, mint a gyémánt. Ez a mindenkiben jelenlévő buddha tudat elmozdíthatatlanságát, szilárdságát jelképezi.

A dilbu, vagyis a csengő önmagában nem igazán jelenik meg, inkább a dordzse kíséretében. Ez egy rituális csengő, aminek a teteje egy dordzséban végződik. Valójában a dordzse magában hordozza mind a két pólusú kvalitást, a csengővel megjelenve ezt társítják a férfi erőhöz, a csengőt pedig a nőihez. Ebben a felosztásban a dordzse az együttérzést és az ügyes módszereket jelenti, amik megvilágosodáshoz vezetnek, vagy amiket egy guru alkalmaz, hogy a tanítványokat előre segítse.

A csengő pedig a bölcsességet jelenti, valamint az ürességet, ami a buddhista filozófia egyik kulcsfogalma. A híres Nágárdzsuna műveihez köthető az üresség tana, amit gyakran félre értenek. A dolgok üressége ugyanis nem nihilizmusra utal. A dolgok üressége csupán azt jelenti, hogy nem léteznek önmagukban mindentől függetlenül, hanem kölcsönösen feltételezik egymást. Így minden összeköttetésben van mindennel, tehát nincs egy jelenség sem, ami egyedül létezne. Ennek a megértése van összhangban a bölcsességgel, amit a dilbu, vagyis a csengő jelképez.

A dordzse (vadzsra) részei és szimbólumai

A dordzsék többnyire két részből állnak, de léteznek egy és három részes jogarok, találkozhatunk dupla dordzséval is, ami két egymást keresztező dordzse “kereszt”.

A dordzse középső része gömb alakú golyódísz, a Darmakaya ami a világ oszthatatlanságát szimbolizálja. Magába foglalja a Hum szótagot, amelynek három hangja az üresség végső igazságát reprezentálja.

A gömböt két karika (gyűrű) fog közre, amelyek az abszolút igazságot jelképezik.

A gyűrűkből nyílnak mindkét irányába a 8 szirmú lótuszok, amelyek a 8 bódhiszattvát reprezentálják. A 8 felső szirom, a 8 férfi bódhiszattvát, a 8 alsó szirom pedig a 8 női bódhiszattvát jelenítik meg.

A felső szirmokat követi a hold és a napkorong, melyek a módszereket és a bölcsességeket, a relatív és abszolút igazság egyesülését reprezentálja.

A korongoktól indulnak a vadzsra, vagy dordzse ágai, melyeknek alakja kard pengékre, vagy lándzsa hegyre emlékeztetnek.

A 9 ágú jogar központi tengelye mellett 8 hajlított ág található, melyek a 4 fő égtáj és 4 köztes égtáj felé mutatnak mindkét végénél. Együttesen jelentik a 8 tudatosságot és a Nemes Nyolcrétű Ösvényt, amely Buddha tanítása szerint út a szamszárikus lét megszabadulásához.

A dilbu (csengő) részei és szimbólumai

A csengő, ahogy fentebb említettük egy jogarban végződik. A jogar általában 5 ágú és úgy tartják ezek jelképezik az 5 férfi páramitát, más néven tökéletességet. Ezek olyan elmeállapotok, amelyek fejlesztésével, tökéletesítésével Buddha szerint elérhetjük a megvilágosodást.

Az 5 tökéletesség:

  • Nagylelkűség
  • Erkölcsösség
  • Türelem
  • Törekvés/Kitartás
  • Elmélyedés

A csengő szája, a nyitott kupola, amely az üresség hangját generálja reprezentálja a hatodik (női) tökéletességet, a bölcsességet.

A csengő külső pereme reprezentálja az ürességet.

A Világosság nyaklánca a legalsó malából, vagy fűzérből álló gyűrű (gyöngy vagy kagyló) reprezentálja a külső védelem gyűrűjét, mely a mandalát védelmezi a tűzvésztől (agresszió mérge), földrengéstől (tudatlanság mérge), és árvíztől (vágyak mérge).

A második védelmező kör 32-65 egymást követő vadzsra jogarból áll, ez a vadzsra védelem.

A fentebb látható kagylók, vagy malákat nevezik Lótusz méhének, amely a harmadik védelmező kör. A lótusz méha felett található egy nyitott rész, ez a föld központját szimbolizálja.

Ezt követi a lótuszvirág 8 szirma, melyek a 8 férfi Bódhiszattvát szimbolizálják. Mindegyik virágsziromban megtalálható 1-1 mag, melyek 8 felajánlás Istennőjét reprezentálják.

A lótuszon belül, ami a csengő törzsét veszi körül, megtalálható egy kisebb lótuszvirág – Mandela istenség lótusz trónja.

A jogar talapzatán található meg a 6 gyűrű, mely a 6 tökéletességet reprezentálja.

A gyűrűk között a Bölcsesség arca helyezkedik el, Prajnaparamita, fején öt-bölcsességgel ékesített koronát visel, aki képviseli a valóság igaz természetét, jelentése a bölcsesség tökéletessége.

Az istennő felett a vadzsra korona lótusza helyezkedik el, amely az 5 Buddha megtestesítője.

A dordzse és a dilbu elválaszthatatlanok egymástól, ugyanis a bölcsesség együttérzés nélkül épp úgy nem ér semmit, mint az együttérzés bölcsesség nélkül. A két jelkép együtt ezek egységét jeleníti meg. Rituálékon a kézben a dordzsét a jobb, a dilbut a bal kézben szokás tartani, de csak az ujjakkal, nem egész tenyérrel. A szertartás különböző pontjain a csengőt meg is szólaltatják. A rituális hangszereket használják arra is, hogy az istenséghez tartozó gyakorlat során, az istenséget meghívják.

Ha van otthon oltárunk, akkor oltárkellékként is rátehetjük a dordzsét és dilbut, így mindig emlékezhetünk azok jelentéséről.

Related Articles

Hindu és Buddhista istenek

A hindu panteon tele van különböző istenekkel, akik valamilyen módon a világon uralkodnak. Természeti erőket és minden emberi életvitellel kapcsolatos dolgot testesítenek meg. Az ősi védikus istenek szerepköre az idő előrehaladtával változott. Kevesen tudják, de vannak az indiai területen a hindunál régebbi, törzsi kultúrák, melyeknek a hiedelemvilágát a hindu kultúra magába olvasztotta, így változott az […]
Read more

Thangka festészet

A thangka festészet a tibeti buddhista ábrázolás fontos eleme. Amellett, hogy gyönyörű, gondosan elkészített festményekről van szó, elsősorban a vizualizációs istenségek gyakorlataihoz használják őket. A szimbológia szempontjából Indiából ered az ábrázolás, stílusában pedig keveredik benne a kínai illetve nepáli ábrázoló művészet. Több stílus létezik és ritkábban mást is ábrázolhat az istenségeken kívül pl. mandalákat vagy […]
Read more

Kincses váza

A kincses vázák története ezer évvel ezelőtti időkre nyúlik vissza. Guru Rinpoche egy utazása alkalmával egy elszegényedett királyságot látogatott meg, ahol a nélkülöző, mostoha természeti környezetben élőkön segített királyuk kérésére. Egy Zambala szertartást végzett, melynek áldása révén a föld gazdagodni kezdett, az emberek nem szenvedtek többé a nélkülözéstől. Erre a szertartásra készült az első váza, […]
Read more
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Blog
Egyéb
slider
Tudástár
tudastar_home
Kosár
Kosara üres.