fbpx

Mandala.hu – Nagykereskedelem és webáruház

15.000 Ft feletti vásárlás esetén a szállítás ingyenes

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
beke-vaza.program
Blog
Egyéb
slider
Tudástár
tudastar_home

A hindu panteon tele van különböző istenekkel, akik valamilyen módon a világon uralkodnak. Természeti erőket és minden emberi életvitellel kapcsolatos dolgot testesítenek meg. Az ősi védikus istenek szerepköre az idő előrehaladtával változott. Kevesen tudják, de vannak az indiai területen a hindunál régebbi, törzsi kultúrák, melyeknek a hiedelemvilágát a hindu kultúra magába olvasztotta, így változott az istenek száma és szerepe is.

Az ember istenekhez való viszonya szintén változik az idő múlásával, de még a különböző hagyományok és filozófiai iskolák is máshogy állnak hozzá a kérdéshez. Ettől lesz a hindu vallás egy olyan színes kavalkád, mint az indiai bazárok fűszerkínálata, vagy bármi, ami Indiához kapcsolódik.

Mára tipikussá vált az ún. Trimurti, ami a három legerősebb természeti törvényt testesíti meg egy hindu istenhármas formájában. Ők Brahma a teremtőisten, Visnu a világ fenntartója és Siva, aki a pusztításért, és így a transzformációért felelős. Ez utóbbi korántsem negatív szerep, hiszen belátható, hogy az új dolgok létrehozásához mindig szükség van az elavult, régi dolgok megszüntetésére.

Siva a jóga ura is, ami szintén összefügg a transzformációval, mivel elsősorban a jóga egy belső ösvény, ami a változásról szól, hogy jobb irányba tereljük az elménket.

Siva fia Ganésa, az elefánt fejű isten az akadályok elhárítójaként és a jólét megteremtéséért felel. Szinte minden indiai üzletben ott van a szobra, mivel tőle várják az üzlet sikerességét.

Ezeknek a férfi isteneknek megvannak a női párjaik és mindnek több megjelenési formája van, valamint lehetnek földi megtestesüléseik is, amiket avatárnak hívnak. Ilyen Krisna vagy Ráma, akik Visnu avatárjai. Érdekes módon Buddhát, aki egy megvilágosodott ember, a hindu vallás szintén magába szippantotta és őt is Visnu megtestesülésének tartják.

A buddhisták számára ez nem így van. Sőt, maga Buddha, bár elismerte az istenek létezését, mégsem tartotta fontosnak a nekik bemutatott áldozatot. Különösképp ellenezte az állatáldozatot, ami ma sem ritka Indiában. Tévesen nevezik ateistának, pedig csak nem az istenek kedvének elnyerését tartotta fontosnak a boldogságunk megteremtéséhez, hanem saját magunk lehetőségeinek kibontakoztatását, a saját elménkkel való munkát.

Mégis, a buddhizmus terjedésével kialakult a buddhista világ panteonja, istenség „rendszere” is. Ezeket azonban nem tőlünk független létezőként kezelik, hanem a saját magunk buddhatermészetének, megvilágosodott énünknek a különböző megnyilvánulásaként. A rajtuk való meditáció és mantra recitáció segít ezeknek a tulajdonságoknak a kibontakoztatásában.

Ezekre az istenségekre tekinthetünk bódhiszattvaként is, olyan lényként, aki fogadalmat tett, hogy számtalan életen keresztül a világ minden lényének a segítésén dolgozik. Ezért nem válik teljesen megvilágosodott buddhává (a szó megvilágosodottat jelent, nem csak a történelmi Buddhára vonatkozik), aki nem testesül meg újra a földön.

Ilyen például Csenrézi, vagy szanszkrit nevén Avalokitésvara, a szeretet és együttérzés bódhiszattvája, vagy Mandzsusri, a bölcsesség bódhiszattvája. A híres Om Mani Peme Hung vagy Om Mani Padme Hum (első a tibeti, utóbbi a szanszkrit kiejtés) mantra is Csenrézi mantrája, amit bárki recitálhat maláján. A különböző képek és szobrok nézése segíti a koncentrációt recitálás közben.

Egy Buddhát ábrázoló képet vagy szobrot tekinthetünk a mindenkiben ott rejlő megvilágosodás, így a saját megvilágosodásunk lehetőségének jelképeként is.

Számtalan osztályozása létezik még a buddhista istenségeknek, amiről könyvet lehetne írni, de nagyjából így is betekintést nyerhetünk az indiai világ és vallások sokszínűségébe.

Related Articles

Buddha ábrázolások

Indiában élt Sziddhártha Gautama, a buddhista vallás alapítója, aki később a Buddha – felébresztett vagy megvilágosodott – nevet vette fel. Ő ismerte fel, hogy az emberi szenvedés alapvető oka, hogy soha nem vagyunk elégedettek azzal amink van, mindig többet és többet szeretnénk. Ahhoz, hogy meg tudjunk szabadulni a szenvedéstől teljesen új gondolkodás, hozzáállás, viselkedés szerint […]
Read more

Mala, Buddhista imafüzér

A mala a dharmikus (hindu, buddhista, dzsain) vallások imafüzére. Az elmondott mantrák számlálásához használják. A hinduknál hívják dzsapa malának is és a mantrák ezen való számolását dzsapázásnak. Állítólag minden vallás imafüzérének őse az indiai mala. 108 szemből áll plusz egy „guru” szemből. A 108 vallásos jelentőségű szám, aminek számos magyarázata van. Az egyik szerint 108 […]
Read more

Damaru dob

A damaru a dordzséhez és dilbuhoz hasonlóan, egy tibeti szertartás eszköz, mely szintén szimbolikus jelentéssel bír. Formáját tekintve egy homokórára hasonlít. Ma már fából készül a legtöbb, de eredetileg a homokóra formát két, a tetején összeillesztett emberi koponya alkotta. A koponyának csak a felső részeit illesztették össze, így lehetett rá kétoldalt bőrt húzni. Egy meghatározott […]
Read more

Shopping Cart Items

Empty cart

No products in the cart.

Return to Shop
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
beke-vaza.program
Blog
Egyéb
slider
Tudástár
tudastar_home

Továbbiak...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás