fbpx

Mandala.hu – Nagykereskedelem és webáruház

25.000 Ft feletti vásárlás esetén ingyenes házhozszállítás!

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Blog
Egyéb
slider
Tudástár
tudastar_home
Cart 0 Ft

A hindu panteon tele van különböző istenekkel, akik valamilyen módon a világon uralkodnak. Természeti erőket és minden emberi életvitellel kapcsolatos dolgot testesítenek meg. Az ősi védikus istenek szerepköre az idő előrehaladtával változott. Kevesen tudják, de vannak az indiai területen a hindunál régebbi, törzsi kultúrák, melyeknek a hiedelemvilágát a hindu kultúra magába olvasztotta, így változott az istenek száma és szerepe is.

Az ember istenekhez való viszonya szintén változik az idő múlásával, de még a különböző hagyományok és filozófiai iskolák is máshogy állnak hozzá a kérdéshez. Ettől lesz a hindu vallás egy olyan színes kavalkád, mint az indiai bazárok fűszerkínálata, vagy bármi, ami Indiához kapcsolódik.

Mára tipikussá vált az ún. Trimurti, ami a három legerősebb természeti törvényt testesíti meg egy hindu istenhármas formájában. Ők Brahma a teremtőisten, Visnu a világ fenntartója és Siva, aki a pusztításért, és így a transzformációért felelős. Ez utóbbi korántsem negatív szerep, hiszen belátható, hogy az új dolgok létrehozásához mindig szükség van az elavult, régi dolgok megszüntetésére.

Siva a jóga ura is, ami szintén összefügg a transzformációval, mivel elsősorban a jóga egy belső ösvény, ami a változásról szól, hogy jobb irányba tereljük az elménket.

Siva fia Ganésa, az elefánt fejű isten az akadályok elhárítójaként és a jólét megteremtéséért felel. Szinte minden indiai üzletben ott van a szobra, mivel tőle várják az üzlet sikerességét.

Ezeknek a férfi isteneknek megvannak a női párjaik és mindnek több megjelenési formája van, valamint lehetnek földi megtestesüléseik is, amiket avatárnak hívnak. Ilyen Krisna vagy Ráma, akik Visnu avatárjai. Érdekes módon Buddhát, aki egy megvilágosodott ember, a hindu vallás szintén magába szippantotta és őt is Visnu megtestesülésének tartják.

A buddhisták számára ez nem így van. Sőt, maga Buddha, bár elismerte az istenek létezését, mégsem tartotta fontosnak a nekik bemutatott áldozatot. Különösképp ellenezte az állatáldozatot, ami ma sem ritka Indiában. Tévesen nevezik ateistának, pedig csak nem az istenek kedvének elnyerését tartotta fontosnak a boldogságunk megteremtéséhez, hanem saját magunk lehetőségeinek kibontakoztatását, a saját elménkkel való munkát.

Mégis, a buddhizmus terjedésével kialakult a buddhista világ panteonja, istenség „rendszere” is. Ezeket azonban nem tőlünk független létezőként kezelik, hanem a saját magunk buddhatermészetének, megvilágosodott énünknek a különböző megnyilvánulásaként. A rajtuk való meditáció és mantra recitáció segít ezeknek a tulajdonságoknak a kibontakoztatásában.

Ezekre az istenségekre tekinthetünk bódhiszattvaként is, olyan lényként, aki fogadalmat tett, hogy számtalan életen keresztül a világ minden lényének a segítésén dolgozik. Ezért nem válik teljesen megvilágosodott buddhává (a szó megvilágosodottat jelent, nem csak a történelmi Buddhára vonatkozik), aki nem testesül meg újra a földön.

Ilyen például Csenrézi, vagy szanszkrit nevén Avalokitésvara, a szeretet és együttérzés bódhiszattvája, vagy Mandzsusri, a bölcsesség bódhiszattvája. A híres Om Mani Peme Hung vagy Om Mani Padme Hum (első a tibeti, utóbbi a szanszkrit kiejtés) mantra is Csenrézi mantrája, amit bárki recitálhat maláján. A különböző képek és szobrok nézése segíti a koncentrációt recitálás közben.

Egy Buddhát ábrázoló képet vagy szobrot tekinthetünk a mindenkiben ott rejlő megvilágosodás, így a saját megvilágosodásunk lehetőségének jelképeként is.

Számtalan osztályozása létezik még a buddhista istenségeknek, amiről könyvet lehetne írni, de nagyjából így is betekintést nyerhetünk az indiai világ és vallások sokszínűségébe.

Related Articles

Thangka festészet

A thangka festészet a tibeti buddhista ábrázolás fontos eleme. Amellett, hogy gyönyörű, gondosan elkészített festményekről van szó, elsősorban a vizualizációs istenségek gyakorlataihoz használják őket. A szimbológia szempontjából Indiából ered az ábrázolás, stílusában pedig keveredik benne a kínai illetve nepáli ábrázoló művészet. Több stílus létezik és ritkábban mást is ábrázolhat az istenségeken kívül pl. mandalákat vagy […]
Read more

Rudraksa

A rudraksa magot elsősorban a hinduizmusban használják malák készítéséhez. A hinduizmuson belül főleg Siva isten követői, a saivák használják szeretettel. Ennek oka, hogy a legenda szerint, az első rudraksa mag Siva földre hullott könnycseppjéből keletkezett, amit együttérzésből hullajtott. Erről tanúskodik maga az elnevezés is, ami a Rudra és aksa szanszkrit szavakból tevődik össze. A Rudra […]
Read more
A világ világossága - 2. rész

A világ világossága – 2. rész

A fény megteremtése: Ha világot gyújtunk, akkor fényt hozunk a sötétségbe. És ez kapcsolatban áll a tudat és a lélek fényességével. Ha a tudatunkban az éberség fénye felgyullad, akkor eloszlatja a zavaros tudatot, az ego sötétségét. Ezzel emlékeztetjük magunkat, hogy teremtés történik az éberség kifejezéseként. Ahogy mi magunk képesek vagyunk világot gyújtani, ugyan úgy a […]
Read more
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
Blog
Egyéb
slider
Tudástár
tudastar_home

Hírlevél feliratkozás

Értesülj aktuális akcióinkról, újdonságainkról...

Kosár
Kosara üres.